SlimLaden

Update na ruim een jaar proefdraaien

In Maart 2021 is het slimme laadplein Haarlemmermeer geopend en hebben we gedurende het eerste jaar de technische werking van het systeem kunnen optimaliseren. We zijn zeer tevreden over de werking van het systeem op dit moment. De dynamische toewijzing van “alleen elektrisch laden” en “alle auto’s parkeren” aan een parkeerplek met laadpaal gaat goed en gebruikers snappen het steeds beter (waarover later meer). Hiermee bereiken we dat als er weinig behoefte is aan laden, er op dit laadplein ook gewoon kan worden geparkeerd. Het systeem heeft voor zowel de elektrische rijder als de brandstof rijder voordelen. Voor de elektrische rijder wordt steeds een plek gereserveerd (en niet onnodig veel) en voor de brandstof rijder mag je zo nu en dan toch parkeren zonder gebruik te maken van de laadfaciliteiten.

Op deze manier hopen we iedereen tevreden te houden en de capaciteit van het parkeerterrein optimaal te benutten.

Via een dashboard kunnen we zien wanneer het plein vol is en ook hoe vaak er “fout” wordt geparkeerd. Daar zit een verbeterende lijn in wat aangeeft dat het systeem gebruiksvriendelijk is en door de meesten mensen wordt begrepen. Een enkele vergissing kan het systeem wel aan, er is voldoende dynamiek op deze locatie dat het probleem zich vanzelf weer oplost en er snel weer een plek vrij is voor elektrisch laden. Een hele kleine groep mensen negeert de aanwijzingen, dat is helaas de realiteit in onze maatschappij.

We denken dat het met de laadpaal geïntegreerde parkeersysteem een hele goede oplossing is bij het opschalen van meer (publieke) laadpalen. Altijd maar een bord plaatsen dat de plek alleen voor elektrisch laden is gaat met de hoge volumes op een gegeven moment niet meer werken. De laadplek op meerdere manieren kunnen gebruiken is wat we nastreven.

We noemen de pilot dan ook zeer succesvol en zien de potentie van het systeem op andere locaties